Sunday, July 7, 2013

Kisah Weekend aku yang kurang superb

dengan nama Allah,aku memulakan rentak jari menari...

Assalamualaikum..

Lepas aku godek-godek and buat try and error alhamdulillah, dapat gak update post aku..huhu3

ok.. citer weekend ini.. majlis kawin kakak dan adik aku kat umah Bahau..  (umah family aku, family besar dgn 6 orang adik beradik yang lain). dalam family aku ada dua orang jer yang baru kawin, abang aku yang sulung dan aku. pas tu bulan 5 lepas, kakak aku no 3 nikah dan semalam, adik aku no 6 nikah dan wat majlis langsung sekali ngan kakak aku..

ok.. malam sabtu tu, amira bleh plak demam.. sian anak aku, dan malam tu before tido, aku tlg kemaskan bilik kakak aku no 3. so dah bilik berhabuk bagai mcm dah setahun tak kemas, aku bersin teruk macam starting nak demam. and tambah dengan batuk perit lg, so comfirm aku rasa aku akan demam esoknya.. ujian-ujian.

so, hari sabtu tu, siap-siap suma. tepat 10.30 pg, pengantin laki datang. pung pang pung pang..nikah la adik aku.. time dia start salam-salam mak ayah aku, ngan orang2 lain.. tetiba aku sedih..awat adik aku tak jumpa aku kan..haha3.. sengal nya adik.. so.. ntah la.. aku sedih dan betul2 sedih.. bukan sebab dia tak salam aku ker apa kan.. tapiiiii...

hurm.. sebab dia dah kawin... waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

dulu masa kakak aku no 3 tu kawin aku tak sedih pun.. tapi masa adik aku no 6 ni kawin, aku rasa macam sedih dan kehilangan.. ewahhh.. gedik!! sampai time aku taip post ni pun air mata aku mengalir *sengal, lap air mata*

dalam ramai2 adik aku (aku ada 3 orang adik, laki bawah aku no 5, Fikri, no 6, Ila dan bongsu Nadia) aku rapat..rapat gak la.. ngan Ila.. ngan dia aku melaser, dia laser aku balik.. aku merajuk.. haram dia nak pujuk.. masa si laki ni nak kawin ngan dia, aku bantah.. haha3.. jahat giler..

actually, adik aku dia baru habis wat diploma. pas tu may be dia nak ikut abang dia Fikri ni sambung blajar kat Mesir. dan husband dia pun kat Mesir gak.. tapi dah masuk tahun 2, Ila plak baru nak start.. so aku mula-mulanya risau.. dia nak ikut aku la kononnya.. kawin masa belajar.. tapi kami berbeza.. aku kawin masa aku 1st year wat master.. dah habis wat Degree. dan suami aku Final year wat Degree.. dan dalam usaha mencari kerja. Alhamdulillah. dan kami belajar dalam negara di mana dekat ngan family.. tapi adik aku dan husband dia, baru nak start belajar, dan kat luar negara. aku takut, macam-macam yang akan berlaku dan boleh berlaku.. tapi aku tahu, aku bukan Tuhan yang boleh menentukan takdir seseorang.. so lepas apa yang adik aku pertahankan, aku terima jer la dia nak kawin. aku akan terus doakan dia, apa sahaja ujian yang melanda dalam hubungan mereka aku harap adik aku kuat, tabah, bijak dalam hadapi suma rintangan tersebut, malah lebih kuat, lebih tabah, dan lebih bijak dari aku..huhu3.. tapi aku tetap ingat kan adik aku, even dah kawin pun.. still teruskan belajar..formal or unformal.. husband dia mesti pastikan adik aku habis belajar. at least suami dia ada degree adik aku pun mesti lepas degree.. (kalau adik aku baca ni, aku harap dia tahu aku sayangkan dia)

aku rasa last aku nagis pasal dia masa 2010 tak silap aku.. masa kecoh H1N1.. sebabnya adik aku suspek kene penyakit tu.. masa tu aku dah la tengah nak siapkan final year project aku.. ada satu malam tu, we ol calling-calling. dia kat hospital masa tu..dan aku kat UTM. aku sedih sangat masa dia kene tahan ward, aku risau sakit dia tu akan ganggu SPM dia. tp tak per la..aku just harap dia selamat dari penyakit tu.. dan dapat teruskan hidup dengan baik.. aku nagis, dia pun nagis.. aish..drama betul.. =P

yang kisah lain plak, aku tak nagis tapi aku marah dia kaw2.. beberapa minggu before dia kawin. aku duk tanya dia, apa citer persiapan.. dia cakap la..pening la stress la, macam2 tak siap lg.. ok..aku bg cadangan itu ini.. pastu suh dia wat check list..ok, t dia wat. pas tu aku off tipon.. pas tu next week aku tnya perkembangan persiapan. ha.. stress lagi, sampai jerawat dah naik muka.. ha.. aku tnya la.. check list dah wat lum.. jawapannya BELUM.. memang time-time tu kene fire ngan aku.. time tu gak aku suh dia g wat check list.. memang kene hamuk ar ngan aku..hahaha3..padan muka..aku dah suh wat awal-awal, dia tak nak..now risau jerawt penuh kat muka..padan la muka kan..hehe3.. pas tu bila dah letak tipon aku msg dia, say sorry marah-marah dia masa kol..hehe3.. aku kan kakak yang baik.. ecececeh..

ok la.. lepas sedih-sedih semalam, aku rasa demam aku mmg comfirm2 datang. so majlis jemput menantu belah abg ipar aku, aku tak g hari ni.. sbb sok aku dah start keje..Alhamdulillah..so kene wat pelbagai persiapan.. doakan segalanya dipermudahkan Allah ea.. ^___^

dan sedih nya pasal satu pic majlis pun aku tak amik guna hp aku..ha3..so aku cilok jer sape nya gambar..nah layan ea..


aku suka tengok pengatin pempuan butangkan baju pengantin lelaki..hehe3.. mcm sweet la..

ni plak, adik ipar aku duk baca doa untuk adik aku..doa bg adik aku jd isteri solehah.. and doa supaya adik aku kurang melaser.. especially melaser aku..hahaha3..

ok la.. tu jer..
adios!!

Wassalam ^__^ v




2 comments:

  1. macam kisahnya dengan adik sorang ni yee ..

    inshaALLAH yang doa untuk adik tu, baik2 sahaja kan ..

    yang pasal berita saya kawin tu, saya jalan sekali dgn adik yg perempuan .. dan dia pon sem akhir degree kat UTM .. risau2 gak kalau ganggu study .. harap bakal adik ipar (yang sebaya) pon paham kasi dia habis degree dia ..

    semuanya rezeki dan kita banyakkan doa .. moga semua2 dipermudahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh yer ker.. tak tahu plak ada adik kat UTM..cos apa??
      insyaallah.. harap2 suami dia nnt faham.. =)

      Delete