Tuesday, June 11, 2013

Didik anak untuk bertanggungjawab..

dengan nama Allah,aku memulakan rentak jari menari...

Assalamualaikum

hari ni banyak kerja rumah aku berkenaan dengan baju.. yer basuh baju yang banyak.. dan melipat baju yang banyak.. even ada mesen yang boleh muatkan samapai 7 kg pun, ada certain pakaian yang aku nak basuh pakai tangan, like 'adik-adik' , tudung yang berawning and baju amira yang terover la kotornya.. 

so, aku banyak mendobi manually hari ni.. dan amira juga turut membantu, dia keluarkan baju dari dalam baldi untuk aku berus dan selebihnya.... main air.. ha3..siram sana, siram sini, pindahkan air ke satu baldi ke baldi yang lain.. lastly, aku mandikan dia terus di situ.. huhu3.. settle basuh baju tnggu nak sidai, aku bagi amira makan.. wah.. suka benar dia rebusan daging.. 2 pinngan dia balun..Alhamdulillah.. actually we ols makan skali, tp bila kuah rebusan daging tu dah sejuk, aku bau something yang aku rasa x selera nak teruskan suapan aku.. sebaikla amira still nak makan, suma aku sumbat kat dia..haha3..

dah settle kan amira, aku rehat jap.. rasa penat sangat + pening aku mai.. memang malas la aku nak wat keje.. tp gagahkan juga masak nasi for lunch untuk amira dan uwan.. pas tu aku tido, amira wat pe pun aku wat dono..serius tak larat.. dalam fikiran aku, aku teringin nak makan twister KFC tu..huhu3..

sbaik lunch hour umi balik, we ols shoot jap g KFC Giant.. dapat la Twister yg di idamkan..hagagaga.. pas zohor, aku lipat baju yang berlambak-lambak kat bilik umi sambil tonton Dangerous Love TV3 suku.. dan amira hanya main-main, dan sngat merisaukan bila dia naik atas katil nak kirai balik baju2 yang aku dah lipat.. so geram okey.. dah tu dia minta bedak yang ada atas almari.. so aku bagi la kan, nak suh dia diam dari menangis.. ha hamikkk!!.. lantai bilik umi dipenuhi dengan tepung bedak.. seronok la amira, mmg habit dia main bedak.. huhu3..

pas siap lipat aku masukkan baju dalam almari umi dan almari aku.. and kemas2 apa yang bersepah kat bilik aku.. tiba-tiba.. dang!! 

butang-butang baju dah terabur dengan kotak kayu yang dah kosong di tangan amira.. redo jer la.. pas tu amira depa2 tangan sambil sebut..

"nen..nen..nen"

pergh!! dah wat salah selamber jer nak nen ea.. ni nak kene beri pengajaran ni.. biar amira tahu erti tanggungjawab.. ha.. pe lg, aku suh la amira kutip balik butang-butang baju yang dia dah taburkan and masukkan semula dalam kotak.. niat aku nak test dia, samada amira faham or tak pe yang aku minta.. kalo dia tak faham, memang aku la yang kene kutip kannn..

Subhanallah..aku kagum.. satu-satu butang amira masukkan ke dalam bekas kotak kayu.. aku minta dia kutip satu-satu.. dan selesai.. hehe3.. *aku tolong jugak tau..* aku amik amira dekat pada aku, dan aku kiss dia tanda aku kagum dengan ciptaan Allah ini.. 

"ok bagus sayang mama.. dah jum g dapur wat nen.."
"nen..nen..nen"

kami berpimpin tangan, dan amira senyum happy sebab bakal dapat nen, dan aku juga senyum gembira sebab bilik dah kemas hasil kerjasama bersama..hehe3..

Wassalam.. ^__^ v

1 comment:

  1. hehe..keletah budak2 kadang mmg wt geram..tp bile xde terasa sunyi je.. :)

    ReplyDelete