Friday, March 18, 2011

aKu Lihat, akU raSa, akU fiKiR

dengan nama Allah,aku memulakan rentak jari menari...

Assalamualaikum

isnin lepas.. (wah dah lama punya story baru mau share..huhu) aku gi la satu majlis ilmu ni.. memandangkan hati dah ketagih nak dengar ceramah ilmu, so menapak la aku gi KTHO. ada ceramah pasal comparision in religions by Jay.. dia ni mualaf. dan dia ni senior aku masa aku join team tekwando UTM lu.. ok enough..

hurm, before tu aku dapat msg dari sorg kawan ni, dia msg lebih kuang la..
"ajak la kawan-kawan datang. kawan selain Islam pun di alu-alukan"

ok. sorry, aku x tau nak invite sape kawan aku yang non-muslims. hurm.. tapi ramai gak la yang bukan islam dari kalangan lelaki yang datang malam tu. yang perempuan, ha.. ader sorang auntie ni.. kalo tak silap aku la.. dah dia dok dekat2 ngan aku kan.. so aku pun perasan la..

apa yang wat kan aku terfikir rugi plak tak usaha nak ajak kawan-kawan bukan islam datang malam tu kan. mana la tau, terbuka hati mereka nak menerima hidayah dari Allah ke, mana la tau jugakkan kawan-kawan aku tu salah sorang insan terpilih kan.. hurm.. besar gak kan pahala yang kita dapat kalau kita bantu orang kenal islam.. kira masuk saham akhirat la kan.. ^_^

so per yang aku cuba kaitkan dengan dunia realiti skang ni, actually dari pengalaman aku. hurm.. dolu2.. aku pernah di ajak untuk join satu menda ni.. ala.. per dia..? yang gitu-gitu la.. dunia, dunia dan dunia.. then, apa yang ada dalam tu adalah pengisian cam ner anda nak jadi kaya.. wat income ribu riban.. then, pengisiannya lagi event sana sini, yang sikit pun tak ingatkan kita pada kehidupan yang abadi. kalo korang join, orang yang invite korang akan untung. dan korang juga digalakkan cari orang untuk join menda alah ni, dan korang juga akan untung.

aku x nak cakap menda ni apa, korang bijak pandai bleh agakkan.. why not kita aplikasikan konsep ni dalam beribadah.. u ajak orang wat baik, u dapat saham besar kat sane nanti.. u ajak orang datang masjid, free x yah bayar pun majlis agama kat masjid tu, u ajak orang baca al-quran, solat jemaah sama-sama, free tak yah bayar ratus-ratus untuk dapatkan keuntungan yang kekal abadi. kenapa sepanjang masa hanya memikirkan dunia, pikir nak wat duit saja. aku tau, duit bukanlah segalanya, tapi segalanya perlukan duit. tapi just remind ur self adakah duit-duit itu yang akan selamatkan kehidupan korang kat sane nanti??

just terfikir.. yang 'benda alah' tu bukannlah benda tak baik. yes bantu uols nak perbaiki kehidupan. tapi aku rasa, kenapa pengisiannya perlu begitu, event yang aku rasa sampai tak de sikit pun mengingatkan diri orang-orang yang mendengar kepada Yang Maha Memberi Rezki. sampaikan, disebabkan nak sharing-sharing suma.. tinggal solat. lupa pada kewajipan sebagai muslim.. hurm..

tak rugi pun kalau kita tak melupai Dia dalam mencari rezki. Sebab Dialah yang memberi rezki pada kita.. so, guys.. aku tak kata apa yang korang join tu salah, just balance kan kehidupan uols dunia dan akhirat. dah banyak sangat sign Allah bagi kat kita tanda dunia nak kiamat.. so jgn leka sangat cari dunia, sampai bekalan akhirat kita lupa nak prepare.. sedangkan itulah bekalan yang sangat penting untuk kita.. ^__^

aku tak perli sape2.. cos apa yang aku tulis berdasarkan apa yang aku lihat dan aku pernah rasai..

Salam penuh kasih sayang ^_^ v

Wassalam



No comments:

Post a Comment