Thursday, July 14, 2011

Surau?? penting tak??

dengan nama Allah,aku memulakan rentak jari menari...

Assalamualaikum

kerja tertangguh lagi dan eksperimen aku pending..aiyooo.. dugaan tul.. huhu.. ok..jangan tunding jari kat orang..salahkan diri sendiri.. salahkan diri sendiri.. OK.. muhasabah diri itu penting..remember my frens.. heeeeee

ha.. nak story pasal pengalaman aku gi jalan-jalan kat Angsana JB hari selasa lepas.. ok.. FYI, Angsana ni, merupakan tempat beli belah, sesuai untuk orang melayu.. yer la.. berlambak orang melayu.. hurm.. bagi aku, aku suka shoping saner.. sebab banyak orang melayu, dan at least aku tolong ekonomi orang melayu, even orang dok kata harga sane mahal kan.. tp ader gak la kedai-kedai milik orang cina.. besenya.. kedai2 yang mmg kedai la.. kebanyakkan kedai milik orang melayu, dia guna stall kecik tu jer.. jual baju, tudung, jamu, madu.. dan macam-macam lagi la.. 

tapi aper yang aku nak highlight kat sini la pasal kemudahan yang disediakan kat saner.. aku tak heran la.. kalo setakat ader toilet, ader lift, ader eskaltor bagai dan macam-macam la kemudahan lain.. aper yang aku paling titik beratkan adalah surau.. aah SURAU.. pergh.. now diorang dah renovate surau kat saner.. selesa giler.. kalo pas solat maghrib berjemaah tu kan, siap ader kuliah agama lagi. best la bg aku..kalo aku nak lepak lama2, baca quran lama2 pun aku tak kisah.. best wooo.. lepas wat maksiat cuci2 mata shoping2 kan.. per salahnya, duk dalam surau yang selesa tu, sambil wat ibadah sikit kanzz.. Allah tu tak kedekut la.. skit ibadah ko wat pun, Dia bagi pahala gak...

compare dengan satu pusat beli belah yang aku gi kat seremban.. ala.. senang ckap suma pusat beli belah kat seremban surau cm x rupa surau.. aiyooo.. ok.. sambung balik.. time datang tu, dah hampir masuk asar.. so aku dan suami, memang jenis kalo berjalan, solat mesti di utamakan.. so nak solat dulu la.. then, crik punya crik, tnya punya tnya orang melayu (aku tak sure islam ker tak kan..) surau memang tak der kat sana.. sebab bangunan tu tengah renovation.. huhu.. and i'm wondering weather orang melayu yang aku tanya tu solat ker tak, sebab mereka juga berkerja di bangunan tu.. huhu..aiyoooo.. bila agama jd no 2 kan.. huhu..

so, we all pun carik la alternatif lain, gi solat kat masjid luar..huhu.. sedih.. dan tersangat la sedih bila dikenangkan negara yang pemerintahnya melayu dan islam, tapi kemudahan basic bagi sebuah negara yang diperintah oleh orang islam, tidak di ambil berat..huhu..

 ok la tu jer aku nak share.. so nasihat aku, bagi uols yang gi shopping tu terutama nak shopping raya ni, solat jangan lupa.. kalo boleh, lepaskan yang wajib dulu, at least pape jadi uols tak der la rasa berdosa sangat kan.. and tak susah pun bawa telekung gi shopping kan... x pun, pastikan pusat beli belah yang uols gi tu, ader surau yang baik, x pun, dah ader surau pun, kira ok la.. sebab aku tau, bnyak pusat beli belah, tempat shopping nya best, suraunya.. ya Allah.. teruk.. euwww..

ok.. tu jer..

Salam penuh kasih sayang.. ^_^

wassalam..


2 comments:

  1. setuju!! aku pernah nak tulis enrty cmni gak.. geram seyh ade tmpt shoping yg surau nye xmcm surau.

    ReplyDelete
  2. betul2 skit ati jer kan.. confuse aku leh solt ker x kan.. huhu

    ReplyDelete